Всяка втора от най-новите дизелови мотриси на БДЖ е за основен ремонт, научи „Монитор“. Машините са купени в началото на века, по времето на управлението на кабинета на Симеон Сакскобургготски. В момента от 25 в движение са 15. Останалите 10 са отпаднали от експлоатация след инциденти и катастрофи – удари на прелези или пожари, и се нуждаят от тотален ремонт, коментираха от „БДЖ – Пътнически превози”. Само преди година и няколко месеца броят на използваните дизелови мотриси бе 18.Оказва се според информация на БДЖ, че част от останалите в експлоатация машини са с надпробег и е време да влязат в депата за основен ремонт. От държавната компания отказаха да коментират точната бройка поради различни съображения. „Извършени са допълнителни ремонтни операции, които са съгласувани с вътрешни разпоредби и правилници на БДЖ, за да се осигури безопасна работа на мотрисите”, заявиха от железниците.
На практика от 2008 г. насам дизеловите мотриси са без поддръжка защото договорът със Siemens е бил прекратен преди близо 10 години. Тогава ръководството на железниците е преценило, че държавният превозвач може сам да се справя с ремонта им. Но това се е оказало невъзможно и доведе до обявяването на обществена поръчка през януари тази година за ремонт и поддръжка на мотрисите Siemens за следващия 5-годишен период. В сумата е предвидено да бъдат ремонтирани както дизеловите, така и електрическите влакове. Три месеца по-късно стана ясно, че една българска и три чуждестранни компании се състезават за договора за 137 млн. лв. без ДДС. Това са регистрираното в Русе дружество „Експрес сервиз”, обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Заради непълни документи българската компания отпада от състезанието, а останалите, преминали предварителен подбор, участници бяха поканени да представят технически и ценови оферти.Първоначално комисията беше сформирана да работи до началото на миналия месец, когато се очакваше да има избран изпълнител. Пред „Монитор” от жп холдинга коментираха, че изпълнителният директор Владимир Владимиров е удължил срока на работа на комисията до 6 януари догодина. Търгът се забави с един месец, след като процедурата беше спряна временно заради подадена жалба. Според БДЖ именно забавянето е причината за удължаване на срока на работа, но е възможно комисията да излезе с решение и по-рано
Дизеловите мотриси се експлоатират в регионалните центрове на превозвача в София, Пловдив и Горна Оряховица. Според новия график на движение от следващата година БДЖ спира влакове по различни причини. Липсата на достатъчно машини, които да изпълняват линиите, доведе до извозване на пътници с електрически мотриси, произведени преди около 45 години. Спрените преди време от движение 40-годишни съветски електрически мотриси от серия 32 возят пътници между гарите Горна Оряховица и Плевен, както и между Царева ливада и Габрово, потвърдиха от синдикатите на железницата. Прогнозата е, че проблемът с недостига на подвижен състав ще се изостри догодина, когато и дизеловите, и електрическите мотриси Siemens ще бъдат спрени за ремонт. Обикновено една мотриса пътува по 10 пъти на ден.
в. Монитор

Няма коментари:
Публикуване на коментар