Кметовете на общини да имат право и задължение да налагат глоби на шофьорите като катаджии за нарушения на пътя.
Този текст е записан в един от трите чисто нови закона за шофьорите, научи „Телеграф“ от членове на работните групи, които в момента ги изготвят. Те имат срок до края на годината да са готови с нормативните актове, които са за подготовката, квалификацията и категорията на водачите, за пътните знаци и маркировката и за техническата част на превозните средства. Целта е трите документа да бъдат пуснати за обществено обсъждане в началото на 2018 година и скоро след това да се гласуват и приемат от депутатите в Народното събрание.
Поправката е предложена от депутата на ГЕРБ Маноил Манев, който обясни, че имал специална заръка от кмета на Стара Загора Живко Тодоров. Старозагорският градоначалник е категоричен, че това е един от ефективните способи да бъдат намалени произшествията, както и да бъдат санкционирани нарушителите.“ В момента голяма част от санкциите така и не се събират и в течение на времето отпадат поради давност, а хората настояват да слагаме навсякъде гърбици. Това не е нормално, далеч по-ефективно ще бъде, ако със събраните глоби закупим повече видеокамери, които да бъдат вързани в обща система с тези на МВР!“, коментира старозагорският кмет. До няколко месеца нови 15 камери ще бъдат монтирани на възлови кръстовища и край учебните заведения в града на липите. „В момента от общините могат да пишат актове и фишове само за неправилно паркиране. Ще се облекчи много работата на пътните полицаи, ако не само те следят и за превишена скорост, и за други нарушения“, категоричен бе пред „Телеграф“ и бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев, който ще редактира новия закон за движение по пътищата.
Двойни глоби да се въведат за водачи без шофьорски книжки или седнали зад волана пияни или дрогирани, докато возят пътници, настояват още експертите по пътна безопасност. Ако някой бъде засечен повторно къркан на пътя пък, има идея да се въведе задължение да монтира в автомобила си детектор за алкохол. „Целта е колата да не може да запали, ако т. нар. алколок установи, че шофьорът е почерпен“, уточниха от работната група.В закона за превозните средства и водачите, който се изготвя от Министерството на транспорта , пък обсъждат новите шофьори със стаж до две години да са зад волана само с придружител няколко месеца, след като си вземат книжката от КАТ. „Обсъждаме и други текстове за тези, които скоро са получили свидетелство за правоуправление. Например да не сядат зад волана на прекалено мощни коли и за тях максимално допустимата скорост да е по-ниска“, казаха през „Телеграф“ от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
В едномесечен срок след настъпване на жестока катастрофа с жертви на пътния участък, където е станала, ще се поставят подходящи големи светлоотразител-ни табели за предупреждение на шофьорите, че има сериозен риск от инцидент. Този текст също се обсъжда от работната група от Министерството на транспорта , информационните технологии и съобщенията. Експертите искат и да се ограничи използването на бил-бордове за рекламни цели край шосетата, за да не се блъскат колите в тях.
Да се налагат санкции на школите, които обучават кандидат-шофьори, ако „заек“ на пътя, на когото са дали книжка, катастрофира. Този текст най-вероятно ще залегне в закона за водачите, признаха от работната група в Министерството на транспорта , което го изготвя. Ако твърде често млади шофьори, излезлиот едно и също „училище“ за придобиване на свидетелство за правоуправление, пък предизвикват пътни инциденти, лицензът му да се отнема, настояват експертите по пътна безопасност. Целта е да се подобри обучението и да намалеят катастрофите. Отделно се обсъжда въвеждането на промяна заджигитите на пътя, останали без книжки, защото са им били отнети всички точки от контролните талони заради много нарушения. „Дори да имат всички категории, сега те се явяват на изпит за връщане на правото да са зад волана за която си решат. Трябва да е за най-високата категория“, уточниха от МВР.
Източник: www.transportal.bg